معرفی کامپوننت های هسته جوملا

 

 

در پست قبل انواع افزونه ها را معرفی کرده و توضیحاتی درباره کامپوننت محتوا ارائه کردیم . در ادامه سایر کامپوننت های هسته جوملا را شرح می دهیم.
پیوند ها (Web link) »
کامپوننت پیوند ها روشی ساده فراهم خواهد کرد تا اطلاعاتی که شامل لینک به سایر سایت ها هست را سازماندهی کنید.هر گزینه شامل یک آدرس و یک متن دلخواه است.

هر لینک باید به یک مجموعه اختصاص داده شود.مانند ایجاد مطالب یکی از ویژگی های مهم پیوند ها این است که علاوه بر ایجاد در بخش مدیریت سایت توسط مدیران امکان ایجاد آنها توسط نویسندگان , منتشرکنندگان و ویرایشگران در بخش کاربری سایت نیز وجود دارد. با این تفاوت که پس از ارسال امکان ویرایش آنها در بخش کاربری سایت وجود ندارد. پیوند ها در مجموعه های مختلف سازماندهی می شوند ( هر لینک باید به یک مجموعه پیوند اختصاص داده شود ) . در این کامپوننت برعکس کامپوننت محتوا بخش وجود ندارد. شکل زیر صفحه ارسال پیوند در بخش کاربری را نشان می دهد.

آموزش جوملا


سه طرح منو مختلف برای کامپوننت پیوند ها وجود دارد :

طرح لیست مجموعه : این طرح لیستی از لینک های موجود در یک مجموعه همراه با توضیحات هر لینک را نمایش می دهد. با کلیک روی هر لینک به آن آدرس منتقل می شوید.

طرح لیست مجموعه پیوند : این طرح لیستی از تمام مجموعه های موجود در کامپوننت پیوند ها که کاربر امکان مشاهده آنها را دارد را نمایش می دهد. با کلیک روی هر عنوان مجموعه , صفحه طرح لیست آن مجموعه باز می شود.

طرح ارسال پیوند : این طرح یک فرم ارسال برای ایجاد یک پیوند جدید توسط کاربر , نمایش می دهد.



راهی برای نمایش یک پیوند تنها همراه با توضیحات آن وجود ندارد. برای این کار باید یک مجموعه پیوند تنها با یک پیوند ایجاد کرده و سپس از طرح لیست مجموعه برای نمایش آن استفاده کنید. در این صورت همان یک پیوند موجود در مجموعه همراه با اطلاعات موجود در آن نمایش داده می شود. اگر می خواهید یک گزینه منو به صورت مستقیم لینک به سایت باشد باید یک گزینه منو از نوع لینک خارجی ایجاد کنید.

کامپوننت پیوندها روش مناسبی برای مدیریت و نمایش انواع مختلفی از محتوا می باشد. به عنوان مثال اغلب از این کامپوننت برای لینک به منابع خارجی مرتبط با یک موضوع خاص استفاده می شود. همچنین ممکن است برای نمایش لیستی از فروشندگان یک محصول خاص در سایت , وبسایت های کاربران شما و یا وبلاگ هایی که به کاربران سایت خود پیشنهاد می کنید استفاده شود . حتی می می توانید از این کامپوننت برای نمایش مستندات و لینک به بخش های مختلف سایت خود نیز استفاده کنید.

خبرخوان (News Feed)

استفاده خبر خوان راهی برای نمایش محتوای سایر وبسایت ها در وبسایت شما است. کامپوننت خبرخوان روشی ساده برای انجام این کار فراهم می کند. شما آدرس فید سایت مورد نظر را گرفته و در یک خبرخوان جدید قرار می دهید.برای پیدا کردن آدرس فید یک سایت باید به دنبال آیکن RSS یا نمادی که لینک فید سایت مورد نظر را نشان می دهد , باشید.خبر خوان ها در مجموعه ها سازماندهی می شوند.شکل زیر صفحه ایجاد یک خبرخوان جدید را نمایش می دهد.

هنگام انتخاب فید سایت های مختلف برای سایت دقت کنید. اغلب سایت عبارت های خاصی برای فید های خود دارند و شما باید پیش از استفاده به دقت آنها را بررسی کنید. برخی فید ها صرفا برای استفاده شخصی است و امکان استفاده از آنها به عنوان محتوای سایت وجود ندارد. این ارائه دهندگان در صورتی که متوجه سو استفاده شما شوند فید ها را برای سایت شما غیر فعال می کنند. نباید از محتوای دیگر سایت ها به عنوان جایگزینی برای محتوای اصلی سایت خود استفاده کنید.

یکی از راه های مفید استفاده از کامپوننت خبر خوان نمایش فید های خودتان در هریک از شبکه های اجتماعی است به عنوان مثال می توانید فید خود یا دوستانتان در سایت تویتر یا فیس بوک را نمایش دهید.

سه طرح منو برای نمایش محتوای کامپوننت خبرخوان وجود دارد :

طرح مطلب ( مطلب اختصاصی ) : این طرح آخرین محتوای یک خبر خوان را نمایش می دهد.

طرح مجموعه : این طرح لیستی از خبرخوان های موجود در یک مجموعه که امکان نمایش آن برای کاربر وجود دارد را همراه با توضیحات هر خبرخوان نمایش می دهد. با کلیک روی هر لینک طرح مطلب اختصاص نمایش داده می شود.

طرح فهرست مجموعه : این طرح لیستی از تمام مجموعه های کامپوننت خبر خوان که امکان نمایش آن ها برای کاربر وجود دارد را نمایش می دهد. عنوان هر مجموعه لیست به طرح همان مجموعه است .


تماس ها(Contacts)

یکی از انواع مهم اطلاعاتی که باید در سایت شما وجود داشته باشد این است که بازدید کنندگان چگونه با شما یا سایر اعضای گروه شما در ارتباط باشند.کامپوننت تماس ها روشی ساده برای سازماندهی و مدیریت فرم های تماس و پروفایل ها فراهم می کند. در این کامپوننت فیلد های مختلفی وجود دارد که می توانید در صورت لزوم از هریک از آنها استفاده کنید. از جمله فیلد های مختلف آدرس , یک فیلد تصویر , یک فیلد اطلاعات گوناگون و همچنین قابلیت ایجاد یک فرم ارسال ایمیل برای هر تماس. اگرچه ممکن است واسط کامپوننت پیچیده به نظر برسد اما شما می توانید هر یک از این بخش ها را به دلخواه حذف کنید.

تنها در بخش مدیریت سایت امکان ایجاد یک تماس جدید وجود دارد. هر تماس باید در یک مجموعه تماس قرار داشته باشد. یکی از مزایای استفاده از ساختار مجموعه ای این است که شما می توانید روی مجموعه های مختلف ویژگی های متفاوتی از کامپوننت را به کار ببرید. به عنوان مثال شما ممکن است مجموعه ای داشته باشید که تنها اطلاعات معرفی تماس در آن وجود داشته باشد, یک مجموعه دیگر تنها شامل اطلاعات متفرقه تماس ها باشد و مجموعه دیگر تنها شامل فرم های تماس باشد.

دو طرح منو برای نمایش محتوای کامپوننت تماس ها وجود دارد :

طرح تماس استاندارد : این طرح اطلاعات یک تماس خاص را نمایش می دهد .

طرح مجموعه تماس : این طرح لیستی از تمام تماس های موجود در یک مجموعه خاص که برای کاربر قابل مشاده است را نمایش می دهد. با کلیک روی عنوان هر تماس طرح تماس استاندارد آن تماس نمایش داده می شود.


پیشنهاد می شود در صورت استفاده از فرم های تماس یک افزونه آنتی اسپم رو جوملا نصب کنید مانند آنهایی که با استفاده از تولید یک کد captcha تشخیص می دهند که یک انسان فرم را پر میکند یا یک ربات نرم افزاری. همچنین اغلب پیشنهاد می شود که ایمیل تماس ها را برای کاربر نمایش ندهید.

شکل زیر صفحه ویرایش تماس در بخش مدیریت را نمایش می دهد .

آموزش جوملا

آگهی ها(Banners)

کامپوننت آگهی برای مدیریت تبلیغات سایت طراحی شده است اگرچه امکان استفاده از آن برای کاربرد های دیگر نیز وجود دارد. با استفاده از این کامپوننت می توانید آگهی هایی که برای تبلیغ آنها پل دریافت کرده اید را نمایش داده و یا حتی یک بخش یا رویداد های خاص سایت خودتان را تبلیغ کنید.در این کامپوننت می توانید از تصاویر یا فایل های فلشی استفاده کنید که کاربر با کلیک روی آنها به آدرس وبسایت مشتری منتقل می شود.این کامپوننت همچنین تعداد دفعاتی که روی یک آگهی کلیک شده است را ثبت می کند و با استفاده از این امکان شما می توانید قیمت هر آگهی را با توجه به تعداد دفعات کلیک مورد نظر مشتری تعیین کنید.

شکل زیر صفحه ویرایش یک نمونه آگهی در بخش مدیریت را نشان می دهد.

آموزش جوملا

امکان ایجاد یک گزینه منو برای لینک به این کامپوننت وجود ندارد. آگهی ها با استفاده از ماژول آگهی در یک موقعیت از قالب نمایش داده می شوند.

جستجو (Search)

کامپوننت جستجو قابلیت جستجو برای سایت شما فراهم می کند. امکان جستجو مطالب , توضیحات مجموعه و بخش ها , پیوند ها و تماس ها وجود دارد . حوزه جستجو با استفاده از پلاگین های جستجو کنترل میشود تا واژه یا عبارت مورد نظر تنها در حوزه ای که کاربر مشخص کرده است جستجو شود.

یک طرح منو برای نمایش کامپوننت جستجو وجود دارد. در این طرح یک فرم جستجو نمایش داده می شود.

امکان نمایش فرم جستجو در ماژول جستجو نیز وجود دارد.


رای گیری ها(Polls) :

این کامپوننت به شما امکان می دهد که یک نظر سنجی با یک سوال و چند گزینه مختلف تنظیم کنید. این می تواند روشی مناسب برای تعامل با کاربران سایت باشد. هر نظر سنجی باید در یک مجموعه باشد.پرسش های نظر سنجی در ماژول نظر سنجی نمایش داده می شوند. شکل زیر یک نظر سنجی موجود در داده های نمونه را نشان می دهد.

آموزش جوملا
یک طرح منو برای نمایش محتوای کامپوننت رای گیری وجود دارد :

طرح رای گیری : این طرح نتایج نظرسنجی انتخاب شده را نمایش می دهد.

ارسال نظر