پیکربندی کلی سایت

آموزش جوملا

در این مقاله به شما نشان خواهیم داد در یک سایت با سیستم مدیریت محتوا جوملا چگونه وارد بخش مدیریت سایت شده و پس از ورود به صفحه پیکربندی کلی سایت , تنظیمات کلی سایت را براساس نیاز و خدماتی که در سایت ارائه می شود , ویرایش کنید.

توجه

از آنجا که این تغییرات باید در بخش مدیریت سایت انجام شود . پیش از انجام هرکاری شما باید یک حساب کاربری به عنوان مدیر سایت داشته باشید تا این امکان برایتان فراهم باشد که وارد بخش مدیریت سایت شده و آنچه لازم است را انجام دهید . برای ایجاد حساب کاربری میتوانید با مدیر سایت مورد نظر تماس بگیرید .

نحوه دسترسی

برای دسترسی به این صفحه از کنترل پنل سایت گزینه پیکربندی کلی و یا در بخش مدیریت از منو مسیر سایت > پیکربندی کلی را انتخاب کنید .

توضیحات

صفحه پیکربندی کلی به شما امکان می دهد که تنظیمات شخصی خود را روی سایت تحت سیستم مدیریت محتوا جوملا انجام دهید.

تب سایت

تصویر

آموزش جوملا

تنظیمات

تنظیمات سایت

  • عدم ارائه خدمات سایت. تنظیم موقت سایت به صورت آفلاین و عدم نمایش خدمات سایت. هرگاه این گزینه روی "بله " تنظیم شده باشد تنها مدیران سایت امکان مشاهده سایت را دارند. این گزینه به صورت پیش فرض روی "خیر " تنظیم شده است.
  • پیام عدم ارائه خدمات. پیغامی که در صورت فعال بودن گزینه بالا به کاربران عادی نمایش داده می شود . در اینجا میتوانید علت دردسترس نبودن موقت سایت را توضیح بدهید تا کاربران شما سردرگم نشوند
  • نام سایت. نام سایت را نمایش می دهد.
  • ویرایشگر پیش فرض WYSIWYG. ( همانطور که میدانید WYSIWYG یعنی هرچه می بینید همان نمایش داده خواهد شد) ویرایشگر پیش فرضی که هنگام ایجاد مطالب نمایش داده خواهد شد
  • طول فهرست. طول لیست نمایش داده شده در کنترل پنل برای تمام کاربران . مقدار پیش فرض این گزینه ۲۰ است.
  • طول خبر خوان. تعداد محتوایی که در خبر خوان (ها) نمایش داده می شود . مقدار پیش فرض این گزینه ۱۰ است.
  • پست الکترونیک.خبر خوان های RSSو Atom پست الکترونیک نویسنده را در خروجی سایت نمایش می دهند.در صورت انتخاب پست الکترونیک نویسنده آدرس ایمیلی که در هنگام ثبت نام وارد شده است نمایش داده می شود و در صورت انتخاب پست الکترونیک سایت آدرس ایمیلی که مدیر در قسمت پیکربندی کلی سایت وارد کرده است نمایش داده می شود

تنظیمات فراداده

  • فرا توضیحات کلی سایت.در این فیلد توضیخ و توصیفی کلی درباره ماهیت سایت وارد می شود که در موتور های جستجو ایندکس می شود و برای جستجوی بهینه موثر است.
  • فراکلیدواژه های کلی سایت. کلمات کلیدی که سایت و خدمات ارائه شده را توصیف می کنند از این کلید واژه ها نیز برای جستجوی بهینه در موتورها ی جستجو استفاده می شود.
  • نمایش عنوان فراتگ. این گزینه اطلاعات فراداده هر مطلب را نمایش می دهد. این اطلاعات فراداده هنگام فهرست کردن سایت مورد استفادهموتور های جستجو قرار می گیرد. هر مطلبی می تواند اطلاعات فراداده مخصوص به خود را داشته باشد (این اطلاعات را می توانید در بخش اطلاعات فراداده هنگام ایجاد یا ویرایش یک مطلب وارد کنید).
  • نمایش فراتگ نویسنده. این گزینه نام نویسنده را در اطلاعات فراداده هر مطلب نمایش می دهد و هنگام فهرست کردن در موتور های جستجو به کار می رود.

تنظیمات SEO

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization یه معنی بهینه سازی موتور های جستجو است..

  • بهینه سازی نشانی های اینترنتی برای موتور های جستجو. هنگامی که این گزینه روی "بله " تنظیم شده باشد آدرس های سایت به صورتی ایجاد می شوند که برای موتور های جستجو مناسب تر است. به عنوان مثال آدرس: ...www.example.com/index.php?option=com_content&view=etc, را می توان به : www.example.com/alias تبدیل کرد . هنگام ایجاد اکثر گزینه ها در جوملا فیلد تحت عنوان alias یا عنوان انگلیسی وجود دارد که برای ایجاد آدرس های بهینه برای موتور های جستجو به کار می رود. مقدار پیش فرض در این گزینه "خیر" است.
  • استفاده از Apachemod_rewrite. اگر این گزینه را روی "بله " تنظیم کنید جوملا هنگام ایجاد آدرس های بهینه برای موتور های جستجو از تنظیمات mod_rewrite در Apache استفاده می کند . توجه کنید: توصیه می شود بدون اطلاع کافی از نحوه کارکرد فایل htaccess. آن را ویرایش یا اصلاح نکنید. برای استفاده از این امکان باید از فایل htaccess. که در جوملا وجود دارد استفاده کنید. برای این کار باید نام فایل htaccess.txt (در پوشه اصلی جوملا وجود دارد ) به htaccess. تغییر دهید. این گزینه به صورت پیش فرض روی "خیز" تنظیم شده است.
  • افزودن پسوند به نشانی های اینترنتی. اگر روی "بله " تنظیم شده باشد جوملا به انتهای تمام صفحات html. اضافه می کند. این گزینه نیز به صورت پیش فرض روی "خیر" تنظیم شده است.

تب سیستم

تصویر

آموزش جوملا

تنظیمات

تنظیمات سیستم

  • واژه سری. این کلمه هنگام نصب جوملا ایجاد شده و شما نمی توانید آن را تغییر دهید. این گزینه به صورت داخلی توسط جوملا برای اهداف امنیتی استفاده می شود.
  • مسیر به پوشه ثبت وقایع. مسیر پوشه ای که گزارش های سیستم (log) های سیستم باید در آن ذخیره شوند. نصب کننده جوملا به صورت پیش فرض پوشه /joomla/logs/... را به این منظور ایجاد می کند.
  • فعال سازی سرویس های وب. این ویژگی به جوملا امکان می دهد تا با استفاده از HTTPبتواند RPC (Remote Procedure Calls) را به عنوان یک انتقال متوسط تولید کرده و XML را به عنوان زبان رمز گذاری بشناسد . این تابع برای اطمینان از کارایی بسیاری از افزونه ها فعال باشد .این گزینه به صورت پیش فرض روی" بله " تنظیم شده است.
  • راهنمای سرور. جایی که جوملا هنگامی که شما روی دکمه راهنما کلیک میکنید به دنبال اطلاعات کمکی می گردد (دکمه راهنما در بسیاری از صفحات بخش مدیریت وجود دارد). به صورت پیش فرض این گزینه روی سرور بومی شما تنظیم شده است . شما میتوانید از لیست نمایش داده شده سرور مورد نظر را انتخاب کنید.

تنظیمات کاربر

  • امکان ثبت نام کاربر. این گزینه مشخص می کند آیا کاربر میتواند در سایت ثبت نام کند یا خیر. این گزینه به صورت پیش فرض روی "بله" تنظیم شده است.
  • نوع ثبت نام کاربر جدید. اگر امکان ثبت نام کاربر جدید فراهم باشد این گزینه مشخص می کند کاربران ثبت نام کرده به صورت پیش فرض به چه بخش هایی دسترسی دارند و جز کدام گروه کاربری هستند. این گزینه به صورت پیش فرض روی " ثبت شده" شده است.
  • فعال سازی حساب کاربر جدید. این گزینه مشخص می کند آیا کاربر باید پیش از استفاده از حساب کاری خود آن را فعال کند یا خیر. اگر روی " بله" تنظیم شده باشد پس از ثبت نام یک ایمیل شامل یک آدرس وب برای کاربر ارسال می شود. کاربر برای فعال سازی حساب کاربری خود روی این لینک کلیک کند. این گزینه به صورت پیش فرض روی "بله" تنظیم شده است
  • پارامتر های کاربر بخش کاربری. هرگاه این گزینه روی "پیدا" تنظیم شده باشد کاربران می توانند در صفحه ویرایش مشخصات خود زبان و ویرایشگر و سرور راهنمای سیستم خود را انتخاب کنند . این گزینه به صورت پیش فرض روی "پیدا" تنظیم شده است.

تنظیمات رسانه

  • پسوند مجاز (نوع فایل). انواع فایلی که کاربران امکان آپلود آنها را دارند. به صورت پیش فرض هنگامی که جوملا نصب می شود امکان آپلود انواع فایل های تصویری و اسناد وجود دارد.
  • حداکثر حجم (به بایت). حداکثر حجم فایلی که کاربران می توانند آپلود کنند (به بایت). مقدار پیش فرض 10000000 است.( 10mb).
  • مسیر به پوشه رسانه. مسیری که فایل های رسانه که تصویر نیستند مانند ویدئو ها و اسناد در آن ذخیره می شود . مقدار پیش فرض "Joomla! home/images" است. شما میتوانید با استفاده از مدیریت رسانه یک پوشه جدید ایجاد کرده و مسیر پوشه را در این فیلد وارد کنید. هشدار: پوشه "Joomla! home/images" را از سرور حذف نکرده و یا نام آن را تغییر ندهید. جوملا از این پوشه و پوشه های درون آن "images/banners", "images/M_images", "images/smiles", و "images/stories" استفاده می کند .حذف یا تغییر نام این پوشه ها باعث ایحاد خطاهایی در سیستم می شود.
  • مسیر به پوشه تصویر. مسیری که فایل های تصویر در آن ذخیره می شوند. مقدار پیش فرض "Joomla! home/images/stories" است. شما میتوانید با استفاده از مدیریت رسانه یک پوشه جدید ایجاد کرده و مسیر پوشه را در این فیلد وارد کنید. اگر میخواهید از صفحه مدیریت رسانه به این پوشه دسترسی داشته باشید, از همین مقدار پیش فرض استفاده کرده و یا یک زیر پوشه در صفحه مدیریت رسانه ایجاد کنید. هشدار: پوشه "images/stories" را از سرور حذف نکرده و یا نام آن را تغییر ندهید. جوملا از این پوشا استفاده می کند حذف یا تغییر نام آن خطاهایی را در سیستم ایجاد می کند.
  • محدودیت بارگذاری. این ویژگی امکان بارگذاری فایل را با توجه به نوع کاربر محدود می کنید. این گزینه به صورت پیش فرض روی "بله" تنظیم شده است.
  • حداقل سطح دسترسی گروه کاربران به مدیریت رسانه.انتخاب گروه کاربرانی که میتوانند به مدیریت رسانه در بخش کاربری سایت دسترسی داشته باشند. انتخاب یک گروه کاربری در این بخش موجب می شود که گروه انتخاب شده و تمام گروه ها با دسترسی بالاتر به مدیریت رسانه دسترسی داشته باشند.
  • بررسی نوع MIME. این گزینه برای از MIME Magic یا Fileinfo برای بررسی و تشخیص فایل ها استفاده می کند. این گزینه به صورت پیش فرض روی "بله" تنظیم شده است. با بررسی اطلاعات MIME شما مطمئن می شوید که کاربران فایل های مخرب را روی سایت آپلود نکنند.
  • پسوند های مجاز برای عکس (نوع فایل). این گزینه به شما امکان می دهد انواع فایل هایی که کاربران میتوانند آپلود کنند را محدود کنید. . به صورت پیش فرض انواع فایل های bmp,gif,jpg,png در جوملا مجاز هستند.
  • پسوند های غیر مجاز. این فیلد پسوند هایی که باید در بررسی نوع MIME نادیده گرفته شده و امکان آپلود نداشته باشند , را مشخص می کند. به صورت پیش فرض هیچ پسوندی نادیده گرفته نمی شود.
  • MIMIهای مجاز. این گزینه مجموعه MIME های مجاز برای آپلود را مشخص می کند. به صورت پیش فرض جوملا برخی انواع استاندارد فایل را شامل می شود. توصیه می شود تنها در صورتی که اطلاعات کافی درباره ی این موضوع دارید این گزینه را تغییر دهید.
  • MIME های غیر مجاز. این گزینه MIME های غیر مجاز برای آپلود را مشخص می کند. به صورت پیش فرض جوملا نوع HTML را غیر مجاز در نظر می گیرد. توصیه می شود تنها در صورتی که اطلاعات کافی درباره ی این موضوع دارید این گزینه را تغییر دهید.
  • فعال سازی بارگذارنده فلش. این گزینه بارگذارنده فلش را برای استفاده در صفحه مدیریت رسانه فعال می کند . اگر این گزینه فعال باشد امکان آپلود همزمان چند فایل وجود دارد. این گزینه به صورت پیش فرض روی "بله" تنظیم شده است.

اشکال زدایی تنظیمات

  • اشکال زدایی سیستم. این گزینه سیستم اشکال زدایی جوملا را فعال می کند. اگر این گزینه فعال باشد اطلاعات خطایابی, ترجمه زبان و خطاهای SQL نمایش داده می شوند . اگر هریک از این نوع خطاها رخ دهند این اطلاعات در پائیت هر صفحه از جوملا در بخش کاربری و بخش مدیریت نمایش داده خواهند شد.
  • اشکال زدایی زبان. این گزینه نمایش گر خطا (*...*) یا (?...?) را برای فایل های زبان در جوملا فعال می کند. اشکال زدایی زبان بدون فعال بودن اشکال زدایی سیستم نیز کار خواهد کرد. اما در این صورت اطلاعات تکمیلی برای ارجاع به خطا و اصلاح آن را ارائه نمی دهد .

تنظیمات ذخیره سازی

  • ذخیره سازی. این گزینه مشخص می کند ذخیره سازی سایت (chache ) سایت فعال است یا خیر اگر این گزینه فعال باشد یک کپی از اطلاعات سرور روی کامپیوتر کاربر ذخیره می شود تا علاوه بر افزایش سرعت فشار وارد بر پایگاه داده کاهش یابد. این امکان به صورت پیش فرض غیر فعال است.
  • زمان ذخیره سازی. این گزینه مشخص می کند یک فایل ذخیره شده حداکثر چقدر میتواند قبل از به روز رسانی روی کامپوتر باقی بماند . مقدار پیش فرض برای این گزینه ۱۵ دقیقه است.
  • گرداننده ذخیره سازی. این گزینه مشخص می کند عملیات ذخیره سازی چگونه اجرا شود. تنها یک نوع مکانیزم ذخیره سازی مبتنی بر فایل وجود دارد.

تنظیمات جلسه

  • زمان جلسه. این گزینه طول یک جلسه را مشخص می کند . این زمان مشخص می کند کاربرانی که وارد سایت شده اند چه مدت بدون هیچ فعالیتی در سیستم باقی خواهند ماند ( بعد از گذشت این زمان به دلیل عدم فعالیت از سیستم خارج می شوند). مقدار پیش فرض در این گزینه ۱۵ دقیقه است.
  • گرداننده جلسه. این تنظیم مشخص می کند جلسه پس از ورود کاربر چگونه اداره شود. مقدار پیش فرض این گزینه پایگاه‌داده است.

تب سرور

تصویر

آموزش جوملا

تنظیمات

تنظیمات سرور

  • مسیر به پوشه موقت. مسیری که فایل ها به صورت موقت در آن ذخیره می شوند . این گزینه به صورت پیش فرض پس از نصب جوملا پر می شود.
  • فشرده سازی صفحه GZIP. فشرده سازی صفحات معمولا سرعت سایت را افزایش می دهد. این گزینه به صورت پیش فرض غیر فعال است.
  • گزارش دهی خطا. در اینجا شما میتوانید سطح گزارش دهی خطا را مشخص کنید. مقدار پیش فرض این گزینه "پیش فرض سیستم " است.
  • استفاده از SSL. با فعال کردن این گزینه سایت شما همواره در بخش های انتخابی تحت (HTTPS ) اجرا خواهد شد. توجه: شما باید استفاده از SSL را در سرور فعال کرده باشید. گزینه ها عبارتند از:
    • هیچکدام. SSL فعال نشده است.
    • تنها Administrator. در اینصورت SSL فقط برای بخش مدیریت معتبر است .
    • کل سایت. SSL برای کل سایت معتبر است . (هم بخش مدیریت و هم بخش کاربری).

تنظیمات بومی

  • منظقه زمانی. این ابزار زمان و تاریخ فعلی را تنظیم می کند. زمان باید روی مکان سرور سایت تنظیم شود. مقدار پیش فرض این گزینه (UTC 00:00) زمان اروپای غربی, لندن, لیسبون, کازابلانکا است .

تنظیمات FTP

FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol است. اکثر این تنظیمات هنگام نصب جوملا انجام می شوند.

  • فعال سازی FTP. این گزینه برای جوملا مشخص می کند که به جای استفاده از فرآیند معمول PHP برای آپلود از تابع FTP داخلی خودش برای آپلود استفاده کند.
  • میزبانFTP. آدرس سروری که FTP به آن متصل می شود.
  • درگاه FTP. درگاهی (پورتی) که FTP به آن دسترسی دارد. مقدار پیش فرض این گزینه پورت ۲۱ است.
  • شناسه FTP. شناسه ( نام کاربری ) که جوملا هنگام اتصال به FTP سرور از آن استفاده می کند.
  • گذر واژهFTP. گذرواژه ای ( پسورد) که جوملا هنگام اتصال له FTP سرور از آن استفاده می کند.
  • روت (ریشه) FTP. مسیر ویژه ای که فایل ها در آنجا آپلود می شوند.

تنظیمات پایگاه داده

این تنظیمات هنگام نصب اولیه جوملا انجام میشوند و برای تکمیل نصب جوملا ضروری هستند , توصیه می شود مقادیر این گزینه ها تا حدامکان تغییر ندهید مگر اینکه دانش کامل و جامعی درباره نحوه کارکرد پایگاه داده داشته باشید.

  • نوع پایگاه داده. نوع پایگاه داده ای که استفاده شده است. مقدار پیش فرض در اینجا mysqlاست البته شما میتوانید این نوع را هنگام نصب جوملا تغییر دهید!.
  • نام میزبان. نام میزبانی که پایگاه داده روی آن قرار گرفته است. برای اکثر سرور ها این گزینه localhost است.
  • شناسه. نام کاربری برای اتصال به پایگاه داده .
  • پایگاه داده. نام پایگاه داده ای که در هنگام نصب جوملا وارد کرده اید.
  • پیشوند پایگاه داده. پیشوندی که قبل از نام واقعی جدول ها در پایگاه داده استفاده می شود. این گزینه به شما امکان می دهد در یک پایگاه داده چند جوملای مختلف نصب کنید. مقدار پیش فرض این گزینه jos_ است, اما این مقدار را میتوانید هنگام نصب جوملا تغییر دهید!.

تنظیمات پست الکترونیک

تنظیمات پست الکترونیک نیز هنگام نصب اولیه جوملا انجام می شوند . شما می توانید هرگاه که لازم بود این تنظیمات را تغییر دهید

  • سامانه ارسال نامه الکترونیک. در این گزینه مشخص می کنید کدام سامانه ایمیل های سایت را ارائه دهد. مقدار پیش فرض برای این گزینه تابع نامه PHPاست. این مقدرا را میتوانید هنگام نصب جوملا تغییر دهید!.
    • تابع نامه PHP. با انتخاب این گزینه ایمیل های سایت توسط تابع داخلی PHP ارائه خواهند شد.
    • ارسال نامه. این گزینه از برنامه ارسال ایمیل که به طور معمول هنگام ایجاد فرم HTML ایمیل ها به کار می رود, استفاده می کند .
    • سرور SMTP. این گزینه از سرور SMTP سایت استفاده می کند.
  • پست الکترونیک نویسنده. آدرس ایمیلی که ایمیل های سایت از آن فرستاده خواهد شد.
  • نام فرستنده. نامی که جوملا هنگام ارسال ایمیل ها از آن استفاده می کند. به صورت پیش فرض جوملا از نام سایت که هنگام نصب جوملا وارد کرده اید استفاده می کند.
  • مسیر ارسال نامه. مسیری که برنامه ارسال ایمیل در آن قرار گرفته است. این فیلد نیز هنگام به صورت خودکار توسط جوملا پر می شود. این مسیر تنها زمانی استفاده می شود که سامانه ارسال نامه الکترونیک روی گزینه ارسال نامه تنظیم شده باشد
  • احراز هویت SMTP. در صورتی که سرور SMYP شما برای ارسال ایمیل نیاز به تائيد هویت دارد گزینه "بله" را انتخاب کنید در غیر این صورت نیازی به تغییر مقدار پیش فرض "خیر" نیست. این گزینه تنها زمانی استفاده می شود که سامانه ارسال نامه الکترونیک روی گزینه ارسال نامه تنظیم شده باشد.
  • امنیت SMTP.وضعیت و نوع لایه امنیتی سرور SMTP خود را انتخاب کنید.
  • پورت SMTP. شماره پورت سرور SMTP خود را در این فیلد وارد کنید. شماره ۲۵ برای حالت غیر ایمن و شماره پورت های ۴۶۵ و ۵۸۷ برای پورت های ایمن استفاده می شوند.
  • شناسه SMTP. نام کاربری که برای دسترسی به سرور SMTP استفاده می کنید. این گزینه تنها زمانی استفاده می شود که سامانه ارسال نامه الکترونیک روی گزینه ارسال نامه تنظیم شده باشد.
  • گذر واژه SMTP. کلمه عبوری که برای دسترسی به سرور SMTP استفاده می کنید. این گزینه تنها زمانی استفاده می شود که سامانه ارسال نامه الکترونیک روی گزینه ارسال نامه تنظیم شده باشد.
  • میزبانSMTP. آدرس سرور SMTP برای اینکه هنگام ارسال ایمیل استفاده شود. این گزینه تنها زمانی استفاده می شود که سامانه ارسال نامه الکترونیک روی گزینه ارسال نامه تنظیم شده باشد.

نوار ابزار

در قسمت بالا سمت چپ نوار ابزار زیر وجود دارد:

آموزش جوملا

عملیات عبارتند از :

  • ذخیره. تغییرات ایجاد شده را در پیکربندی سایت ذخیره می کند. پس از زدن این دکمه شما به کنترل پنل سایت هدایت می شوید.
  • اعمال. تغییرات را در پیکربندی کلی سایت ذخیره می کند اما در همین صفحه باقی خواهید ماند . اگر مدت زمان زیادی برای اجرای تغییرات در یک صفحه نیاز دارید و خطر از دست دادن کارهایی که تا اینجا انجام داده اید وجود دارد با زدن دکمه اعمال تغییراتی که تا همان لحظه ایجاد کرده اید ذخیره می شود و شما می توانید کار را ادامه دهید . به عنوان مثال اگر ارتباط شما با اینترنت (connection) قطع شود اطلاعات شما تا جایی که پس از آن دکمه اعمال را زده اید روی سرور ذخیره شده است .
  • بستن. بدون اینکه تغییرات ایجاد شده را ذخیره کنید به صفحه کنترل پنل سایت هدایت می شوید.
  • راهنما. صفحه راهنما را باز می کند.

نکات

  • اکثر این تنظیمات را کافی ست یک بار انجام دهید و پس از آن نیازی به تغییر نخواهند داشت
  • اگر تغییراتی که ایجاد میکنید زیاد و اساسی است پیشنهاد میکنیم ابتدا حالت عدم ارائه خدمات سایت را در تب سایت فعال کنید تا مطمئن شوید تغییرات ایجاد شده مشکلی ایجاد نکرده و همه چیز درست کار می کند.
  • این تنظیمات در فایل 'Joomla! root/configuration.php' ذخیره می شود. برای ذخیره تغییرات باید لایه FTP فعال باشد همچنین دقت کنید که فایل 'configuration.php' قابل نوشتن باشد تا امکان ذخیره تغییرات ایجاد شده وجود داشته باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر